Twee vragen voordat je gaat spreken in het openbaar
Rituelen,  Speechen en hulp bij je speech

Twee vragen voordat je gaat spreken in het openbaar

Twee vragen voordat je gaat spreken in het openbaar? Twee maar? Ja. Maar twee vragen voordat je gaat spreken in het openbaar. Er zijn er vast veel meer. Net als dat er heel veel mensen zijn die je kunnen helpen te spreken in het openbaar. De sprekers coaches. De authentiek presenteren trainers. Er is een belangrijk verschil met hun tips en die van mij. Die van hen gaan vooral over de vorm van een speech. Die van mij gaan over de inhoud.

Vraag 1: Als je één ding moet kiezen, wat moet je publiek dan onthouden van jouw verhaal?

Dit is voor mij de hoofdvraag als ik begin met het maken van een verhaal voor een klant. Wat moet er blijven hangen als je één ding moet noemen? En nee, dan dus geen twee dingen. Één ding. Want natuurlijk heb jij een hele agenda, en wil je als baas of manager graag je publiek volstoppen met alles wat jij weet. Misschien wel alle mooie feiten van afgelopen jaar oplepelen. Alle geweldige (of geweldig slechte) omzetcijfers opnoemen. Maar zal ik je eens wat vertellen? Daar zit je publiek helemaal niet op te wachten. Dus beter verplaats je je in hen, en kies je één ding wat ze echt moeten onthouden van jouw verhaal. Ik help je dan wel om er een goed verhaal van te maken. Jij mag bepalen wat het belangrijkste is.

Vraag 2: Vertrouw je me?

Als je antwoord hierop ‘nee’ is. Dan hoeven we niet verder te praten. Is het antwoord ‘ja’? Ok, kom maar op dan! Want nu ga ik iets zeggen dat je misschien heel gek vindt om te horen.

Als de inhoud staat, volgt de vorm vanzelf.

En dit is waar ik voor sta. Als de inhoud van je verhaal staat, volgt de vorm vanzelf. Met een goed verhaal boei je je publiek. Van een goed verhaal ga je zelf ook ‘aan’. Wordt de vorm zelfs ondergeschikt. Ik geloof er heilig in dat zelfs de meest verlegen of ‘moeilijke’ spreker toch een prachtige TedTalk kan houden. Ik geloof dat de meest technische techneut een goed verhaal kan houden. De beste, maar niet zo makkelijk sprekende financieel directeur toch een inspirerend verhaal kan vertellen voor zijn medewerkers. Want weet je: door je goed voor te bereiden (dat absoluut), en er toch maar te gaan staan, win je megaveel sympathie van je publiek. Als jij een goed verhaal hebt dan zien ze misschien wel dat je nerveus bent, maar dat maakt niet uit.

Mooi van buiten, verrot van binnen.

Omgekeerd, zo kan een goede spreker mij totaal niet boeien. Omdat het verhaal rammelt. Niet loopt. Te eendimensionaal is (lees mijn blog over vier dimensies in je speech). De laatste tijd zag ik een aantal keer mensen die als goede sprekers te boek staan spreken. Waarschijnlijk vindt men ze goed, omdat ze relaxt op het podium staan, omdat ze misschien veel lichaamstaal gebruiken, omdat ze met hun stem spelen. Allerlei facetten waar de meeste speechcoaches je waarschijnlijk op trainen. Kwaliteiten waardoor ‘men’ blijkbaar vindt dat je een goede spreker bent. Qua inhoud rammelde het verhaal wat mij betreft behoorlijk. Het was niet af. Het was te cognitief (teveel feitjes, statistieken), of teveel van de hak op de tak, denkkronkels waarin ik onvoldoende werd meegenomen. En ik geef het toe, op dat gebied ben ik gevoelig voor de esthetiek van een mooi verhaal. Kritisch ook (maar hé, daarom doe ik wat ik doe!). Voor mij is het dan echt echt: mooi van buiten, verrot van binnen.

Juf Hanke

Zoals ik toen ik nog juf was een zwak had voor de kinderen die het lastig hebben in de klas. Heb ik nu een zwak voor de minder soepele sprekers. Degenen die echt wel een drempel over moeten (een troost, zelfs Bruce Springsteen is nog altijd nerveus voordat hij op moet!). En net als in mijn rol als juf geloof ik dat ze het kunnen. Geef ik een zetje in de rug en moedig ik je aan. Want ik geloof dus écht dat iedereen het kan. Spreken in het openbaar. En ik help je daar graag bij. Dus kom maar op, dan neemt juf Hanke je graag bij de hand en stel ik je twee vragen voordat je gaat spreken in het openbaar.