3 tips voor een goede uitvaartceremonie
Rituelen

3 tips voor een goede uitvaartceremonie

Als je mij volgt (bijv op LinkedIn, stuur me vooral een connectieverzoek!) dan hoor je me vaak over ‘een goede uitvaartceremonie’. Wat is dan een goede uitvaartceremonie? Daar heb ik wel een beeld bij. Om je op weg te helpen hierbij alvast 3 tips voor een goede uitvaartceremonie.

Een goede uitvaartceremonie

Een goede uitvaartceremonie is een uitvaartdienst die een 8 of hoger scoort. Alleen dan vertellen mensen erover aan anderen en zullen ze in hun netwerk delen over die ervaring. Dit is te meten in de zogenaamde Net Promotor Score (NPS). Als de NPS 8 of hoger is bevelen mensen pas iets aan. Simpelweg omdat iets aanbevelen best spannend is. Alleen als je het écht goed vindt, vertel je erover aan anderen.

Om je uitvaartceremonie naar die 8 te brengen is er wel werk aan de winkel! Het moet echt een 8 zijn. Een 7 is prima. Jij bent tevreden. Een ruime voldoende! Klopt. Maar mensen zijn niet bijzonder onder de indruk. Het was niet écht speciaal. En dat heb je wel nodig voor die 8.

Minimale inspanning, maximaal resultaat

Met wat kleine slimmigheidjes kan je al grote effecten bereiken in de kwaliteit en waardering van de afscheidsdienst. Hieronder geef ik je drie concrete tips waar je zo mee aan de slag kan. Let op! Je moet zelf wel aan de bak 😉

3 tips voor een goede uitvaartceremonie

  • Pak regie op wat er gezegd wordt > Lange speeches zijn een ‘gevaar’ voor jouw ceremonie, ze halen de energie eruit, vaak zitten ze vol herhalingen en als je het hebt over de kern, dan mist die vaak in die lange verhalen. Houd als richtlijn aan maximaal 800 woorden voor een speech,   (= 8 minuten spreektijd) maar liever (veel) korter.
  • Pak regie op wat de sprekers gaan zeggen > Juist als de familie dit zelf doet is het een extra service van jou om even mee te kijken. Als je weet wat er gezegd gaat worden kom je tijdens de dienst zelf niet voor verrassingen te staan.
  • Als jij weet wat de sprekers gaan zeggen kan je ook aangeven waar de dubbelingen zitten. Uitvaarten die ik niet zou aanbevelen zijn die waarbij in de verschillende speeches steeds ongeveer hetzelfde wordt verteld. Een klein beetje afstemming had die overlap voorkomen. En maakt een betere ceremonie!

Hoe klinken deze 3 tips voor een goede uitvaartceremonie? Kan je daar wat mee?

‘Dat is niet aan mij’

Wat ik vaak hoor van uitvaartondernemers is dat ze het spannend vinden om de regie te pakken over de speeches. Te vragen wie gaan er spreken, en wat gaan ze zeggen? Je hebt dit nog nooit gedaan. Ooit heb je bedacht dat dat niet je taak is. Je vindt het te precair. En het hoort bij de familie, zij geven aan dat ze dit regelen en dat laat je dus ook bij hen. Het is niet van jou. Jij vind het niet je taak. Maar, is dat wel zo?

Vertrouw op je eigen expertise

Als je een dienst in een crematorium hebt sta je toch op tijd? Is het dan niet jouw taak te zorgen dat je binnen de gestelde tijd weer buiten bent? En ken je de ceremonies die veel te lang duren? Meestal ben je dan na afloop zo leeg dat je geen boeh of bah meer kunt zeggen. Laat staan iets positiefs kan noemen van de ceremonie. Het is ook in jouw belang dat de ceremonie niet te lang duurt. Er is een grens aan wat mensen aan kunnen qua spanningsboog. Je wilt mensen naar huis laten gaan met positieve energie. Ondanks het verdriet. En daar kan jij bij helpen. Jij hebt van iedereen de meeste uitvaartceremonies gezien. Dus jij hebt echt wel wat toe te voegen en je mag je rol daarin nemen. Al is het alleen maar een stukje controle over wat er gezegd wordt. Dat je zelf niet voor verrassingen komt te staan. Vraag gewoon die teksten op!

Je kan ze altijd nog speechhulp cadeau doen

En mochten bij het lezen van die teksten de alarmbellen afgaan en jij voorziet ‘gevaar’, dan kan je ze altijd nog speechhulp cadeau doen. Of zeggen: ‘Mijn collega neemt straks even contact met je op over de speech’.

Onder het mom van ‘dat doen we altijd zo’. Even contact met iemand die er verstand van heeft. En die collega, dat ben ik dan. Omdat jij weet dat het nodig is. Vanuit je ervaring geef je de mensen iets dat ze nodig hebben.

Na afloop zullen ze je dankbaar zijn! (en over je vertellen aan hun vrienden, collega’s, buren en iedereen die het verder maar horen wil).

Bel je me? Tot snel!

Hanke Amels handgeschreven